tisdag 14 augusti 2012

Blogg och lärplattform, dubbelt jobb eller?

Sitter och funderar lite inför min jobbstart på torsdag. Funderar lite kring vad klassens blogg ska handla om detta läsår, kanske ska vi rikta in oss på ett specifikt ämne/område? Eleverna ska självklart vara med och tycka och tänka men det är alltid bra att ha tänkt lite i förväg.

Min skola har en lärplattform som vi också förväntas använda och det som jag upplevt de föregående åren är att det lätt blir lite "kaka på kaka" med bloggen och en lärplattform, därför känns det som att jag måste begränsa vad vi "lägger ut" på den respektive medierna.

Jag funderar på att använda lärplattformen till skriftliga omdömen, IUP, olika inlämningsuppgifter och för det "flippade" klassrummet.

Bloggen däremot kan användas av eleverna själva (och mig), för att lägga ut och dela olika arbeten och erfarenheter.

Jag tycker att en lärplattform är jättebra om man som lärare tycker det är lite "läskigt" att publicera elevernas arbeten och olika bilder ute på nätet. Med en lärplattform blir ju det publika avgränsat, bara de som är medlem i rummet/sidan kan se inläggen. En lärplattform kan vara en bra start att våga komma igång men jag hoppas att man sedan kan se vinsten av att använda bloggar och andra sociala medier för att dela med sig till "hela världen".

Jag har under två års tid använt bloggen och lärplattformen på ett ganska lika sätt, att publicera elevers arbeten och tankar, men jag känner alltså nu att jag måste hitta begränsningar i de båda, annars är risken att det blir alldeles för mycket arbete.

Hur gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar