söndag 18 augusti 2013

På torsdag kommer eleverna....

Men innan det har jag ganska mycket kvar att fixa!
Självklart måste klassrummet bli tipp, topp tills eleverna kommer. De ska bli glad och känna sig nyfiken när de kommer in i klassrummet, viktigt med en bra första känsla!

Jag skrev ett kort inlägg imorse på Twitter om att jag blir lite irriterad på att t ex Nyhetsmorgon på TV4, måste prata om skolstarten som något hemsk. De har både under lördag och söndag pratat om mobbning och om hur många gruvar sig för att gå till skolan. Det är självklart en viktig fråga att diskutera MEN kunde de inte en av morgnarna pratat om de elever som längtar tillbaka till skolan.
Ett repotage om att skolan faktiskt är tryggheten för många barn! Många barn kommer från hem där det kanske inte är så lugnt och fridfullt hela tiden. Långt ifrån en tillvaro med resor, bad och roligheter hela sommaren! Tyvärr så fortsätter medias negativa framställning av skolan, och det måste bli en ändring men hur ska vi få till ändring?

Sen har jag lite planeringar kvar att göra, bl a i matematik och idrott. Jag har inte undervisat i matematik så mycket de senaste tre åren så det ska bli kul att få väcka "mattehjärnan" igen!
Vår kommun är med i matematiklyftet nu men alla mina kollegor här på skolan var med i "provomgången" i våras så jag är själv från min skola. Det positiva är att jag då får vara med lärare från andra skolor i kommunen och det är alltid bra att få input från andra skolor!

Det diskuteras just nu på Twitter ang. att ha mattebok eller inte. Flera av mina "Twitterkollegor" som har elever i samma åldrar tänker inte ha mattebok och jag skulle också gärna vilja köra utan men eftersom jag inte haft ämnet på flera år så kände jag mig inte riktigt redo än men vem vet kanske nästa år! Sen är det ju det här med föräldrarna, jag vill ju inte chocka dom alldeles för mycket ;-) Jag vet av erfarenhet att några föräldrar säkert kommer att ifrågasätta att vi kommer jobba med ASL (skriva sig till läsning med dator)  och även att det inte är så mycket läxor och mycket annat som inte är likt den skola som de är van vid. Ska du köra utan mattebok?

Man får ta lite i taget! ;-)

Imorgon är det överlämning av min "gamla" klass och det har fått mig att fundera på det här med överlämning. Den är jätteviktig men när ska den göras? Mottagande lärare har ju ännu inte fått alla namn och ansikten klar för sig och det kanske är bäst att först skaffa sig en egen åsikt och sedan (efter ett par veckor) stämma av den med överlämnande lärare? Så har jag iaf sagt till lärarna i Fklassen som ska lämna över till mig, jag väntar gärna i några veckor. Självklart måste "viktig" information lämnas över innan skolstart men sedan tror jag att det är bra att vänta några veckor tills den värsta ruschen lagt sig. Hur gör du på din skola?

Oj, det blev mycket olika tankar som poppade upp när jag började skriva!

Ang. skolstarten så vill jag rekomendera detta repotage i Skolvärlden där Magnus Blixt tycker till om bl a skolstarten, läs här!

Njut nu av de första dagarna med eleverna! Det ska jag göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar