måndag 8 juli 2013

Nya tag med bloggen! Sommarfunderingar...

Sitter här mitt i semestern och funderar kring det nya läsåret som börjar i augusti! Jag ska ha en 1a igen och det ska bli jättespännande! Testa "Att skriva sig till läsning" igen, jobba mer med iPads, köra igång med arbete kring förmågorna och mycket mera! Det är nu andra gången jag får en 1a och det känns så roligt eftersom jag nu upplevt resan med den förra klassen från 1an till 3an.

Så här mitt i sommarledigheten så passar jag på att läsa lite litteratur som har med arbetet att göra. Läser just nu "Att undervisa i läsförståelse" av Barbro Westlund. Den är verkligen jättebra, teori blandat med konkreta tips som jag kommer att testa direkt med min etta i höst. Jag kommer att skriva mer om det här med läsförståelse i ett annat inlägg!

 
Jag har även kollat på två filmer om BFL, bedömning för lärande. Du hittar dom här:
 
Jag har sett delar av filmerna förut men nu tog jag mig tid att titta på hela filmerna, ca 1 timme/film.
 
Filmen tar upp hur man konkret kan arbeta i klassrummet med att få mer aktiva och närvarande elever vilket i sin tur kan/bör leda till högre måluppfyllse.
 
Mycket har jag redan använt mig av i min undervisning som t ex det här med elevernas namn på "glasspinnar". Istället för att eleverna ska räcka upp handen så drar läraren en glasspinne med en elevs namn på och det är den eleven som får svara/prata. Fungerar jättebra, man får delaktiga, alerta och närvarande elever!
 
Det som jag verkligen skulle vilja testa är det här med mini whiteboards. Alla elever har en varsin whiteboard som de skriver svar på och sedan visar upp för läraren. Perfekt för mig som lärare att använda och se om alla är med, förstår det jag gått igenom. Nu gäller det att få tag i billiga och lagoma stora whiteboards, vilket jag inte lyckats med hittills!
Dessa filmer baserar sig på boken "Att följa lärande" skriven av Dylan William.
Mer om Dylan William hittar du här: pedagogstockholm
 
Längtar faktiskt till att få prova detta till hösten!
 
Nog för denna gång!

2 kommentarer:

  1. Om du inte hittar whiteboards så borde det fungera att laminera vita papper. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo,Hanna, har provat det litegrann men jag vill ha det rejält och estetsikt snyggt (petig);-)

      Radera