tisdag 30 juli 2013

Du har ju semester!!!

Ja det får jag hör från flera håll, men jag jobbar lite då och då i alla fall under min ledighet. Jag tror jag att jag har igen det när det är dags att kicka igång igen! Den där veckan innan eleverna kommer brukar tyvärr gå åt till att flytta möbler och fixa iordning i klassrummet mm. Att få sitta ner på arbetsplatsen och lägga upp planeringen inför hösten brukar tyvärr inte hinnas med. Därför gör jag det nu istället!

Jag ska ju ha en etta igen, det blir andra gången för mig men jag är säker på att inget kommer att vara likadant som förra gången! Det är ju nya elever med nya bakgrunder, erfarenheter och förutsättningar. Det är andra föräldrar och framförallt har JAG blivit mer erfaren och "medveten" i mitt pedagogiska arbete även om jag hela tiden lär mig nya saker.

Jag läser faktiskt ganska mycket böcker på lovet som har med mitt arbete att göra, nu senast har jag läst "L som i läsa M som i metod"  av Hasse Hedström.

Det är en lättläst bok som tar upp olika exempel/skolor och hur de jobbar med läsinlärning; t ex Bornholmsmodellen, Rydaholmsmetoden (kallas Bravkod hos oss), Kivimetoden(högläsning, gemensam läsning, vägledd läsning och självständig läsning), Wittingmetoden(avkodning och förståelse skilda delar, nu ofta främst för elever med läs och skrivsvårigheter), ASL(att skriva sig till läsning med dator). Någon skola lär sig genom musik och några genom att arbeta med stavelserna.

Sedan uttalar sig olika forskare och specialpedagoger om läsinlärning  t ex; Martin Ingvar, Caroline Lidberg, Ingvar Lundberg, Mats Myrberg, Margit Tornéus, Ingegärd Hemmingsson.
 
Denna bok ger en bra sammanställning på olika teorier/metoder för läsninginlärning som används av olika lärare och jag tycker att denna bok gör att jag själv blir mer medveten om hur jag själv arbetar.

Kontentan av boken då? Ja sammanfattningsvis så är ingen teori eller metod utalat den bästa utan det viktigaste är att pedagogen själv tror på och är insatt i den teori/metod han/hon använder, eller oftast är det, enligt boken, en blandning av olika teorier/metoder! Det tycker jag verkar vettigt eftersom ingen elev är den andra lik och då krävs det många olika vägar för att "hitta fram" till eleverna.
 
Tillbaka till mina planeringar... jag har gjort pedagoiska planer för SO, NO och svenska. Vi kommer att börja med ett tema som heter Skolan och grundar sig i ämnena SO och svenska. Sen blir det ett sagotema i svenska och ett NO-tema Vad händer på hösten? som även kommer ha mycket inslag av ämnet bild. Vi ska även hinna men teman kring Min familj och Kroppen.
 
Många teman är ju teman som jag arbetade med min förra etta men mycket är förändrat! Framförallt så är det en ny läroplan men det kommer också vara mycket mer digitala inslag, mer medvetet arbete kring bedöming och förmågorna.
 
Jag ser verkligen fram emot att börja jobba! Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar